muziektheater amsterdam

muziektheater amsterdam

dinsdag 2 februari 2010

Ding 22 bibliotheek 2.0 slot

Persoonlijk vond ik de filmpjes heel leuk, maar er wordt van uitgegaan dat de mens van nu en in de toekomst niet zonder Internet leeft en alles bekijkt via het "wereld wijde web" (of misschien zijn dat soort mensen, die leven zonder Internet, binnenkort uitgestorven)?!

Zijn er geen mensen meer, die het heerlijk vinden om in een mooi bibliotheekgebouw als Cultura, te struinen en te snuffelen en verleidt te worden door al onze met zorg uitgekozen en tentoongestelde materialen.
De OB van de toekomst mag nooit een magazijn worden, waarin alles alleen virtueel te zien is.

Waar we wel naar moeten streven in de toekomst:

De bibliotheek van de toekomst is een bibliotheek waarin het individu nummer één is, alles wordt beredeneert van uit de klant. ( Ook al heeft hij/ zij geen Internet)
De consequentie zou dan moeten zijn, dat dan ook grondig nagegaan wordt of alles wat er in het bedrijf Cultura gebeurt ( telefonisch, email,chatten,vibes,twitteren, website etc en aan de bibliotheekbalies en bij Cultuurpunt gebeurt ,ook vanuit de klant wordt gezien en gedacht.
Zijn we niet te betuttelend Niet de 'Cultuur' van Cultura(waarbij Het Bibliotheeksysteem centraal staat met zijn voorwaarden en regels ) is belangrijk, maar de klant als individu. De de regelgeving naar de klant moet zin vol en op maat gemaakt worden, de klant is geen nummer maar zoveel mogelijk "koning" .
Daaruit volgt is: alles wel zo logisch zoals het bibliotheekwerk op dit moment georganiseerd is.
Met andere woorden moet ons systeemdenken, niet onder de loep gehouden worden?
Dit zijn zo mijn gedachten bij dit ding.

Beredeneert van uit de klant zou er eindelijk een goed geolied landelijk systeem moeten komen, waarin de prijzen voor het abonnement, aanvraag kosten, zowel plaatselijk, via zoek en boek, via IBL en IFL gestandaardiseerd wordt, waardoor het voor de klant transparant wordt.

De bibliotheekwereld moet eindelijk volwassen worden en zijn hokjesgeest opgeven en een eenheid naar de 'maatschappij"vormen

1 opmerking:

  1. Ik geef eerlijk toe dat ik bijzonder zenuwachtig kan worden als ik om een of andere reden (even) geen toegang heb tot internet. Maar.... het feit dat ik er zoveel mee doe betekent absoluut niet dat ik minder echte contactmomenten heb met mijn dierbaren en vriendinnen. En hoe heerlijk ik het ook vind om op websites naar bijv. boeken en boekrecensie's te zoeken; uitgebreid door bibliotheken en boekwinkels struinen doe ik nog steeds. Het is niet of-of, maar en-en. En ik denk dat ik hier niet de enige (internetter) in ben.

    BeantwoordenVerwijderen

kasteel Boxmeer

kasteel Boxmeer