muziektheater amsterdam

muziektheater amsterdam

donderdag 21 januari 2010

Ding 20 vervolg en conclusie

Ik heb mij daar vandaag eens in verdiept en ik kan voor mij zelf eigenlijk niet bedenken,wat daar de meerwaarde van is.
Mijn nieuwsgaring van onbekende muziek loopt via, muziekcursussen,o.a.bij de wageningse volksuniversiteit en onlangs de popcursus door Eric Mesie in Cultura. Bezoeken van concerten en operavoorstellingen en door naar programma's op televisie en radio te kijken en of te luisteren. Verder ben ik bezig met een oriƫntatie op alle opera's die vanaf 1750 zijn uitgevoerd en die op de muziekafdeling of in Rotterdam te leen zijn.
Ik ben nu aangekomen in 1762 en heb moeten constateren, dat mij tot nu toe Gluck's Orfeo et Euridice nog het meest bekoord. Dat is de eerste opera vanaf 1750 waarbij het een genot is om naar de muziek te luisteren.
Ede heeft door de aanwezigheid van Cinemec nog een troef in handen, die voor mij zijn weerga niet kent. Vorig jaar deze opera gezien op het filmdoek, terwijl de opera in de Metropolitan in New York werd uitgevoerd, met topartiesten, waaronder Danielle Deniesse,die ik al live in Amsterdam had gezien in opera's van Mozart,Monteverdi en Handel. Ze staat wel niet in mijn blog, maar ook deze zangeres is alle sinds de moeite van het kijken en beluisteren waard. Het is dat ik niet zo van Handel hou, maar anders had ik deze week nog naar een recital van haar in het Concertgebouw kunnen gaan. verder ben ik vriend van de Nederlandse Opera en van Het Koninklijke ConcertgebouwOrkest, waardoor ik ook nog wel eens op ideeen wordt gebracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kasteel Boxmeer

kasteel Boxmeer